Opplevelser Verdal og omegn

Vandreturer

Kart over alle kjentmannsmerkene i Verdal

«Kjentmannsmerket» er 50 merkede vandreturer i Verdal. Du blir premiert med merker etterhvert som du går turene – derav navnet. Hvis du går alle turene kan du med rette si at du er lokalkjent i Verdal. Du trenger ikke å registrere deg for å gå turene, men kartet gir veldig god info om parkering, lengde, vanskelighetsgrad osv. Kjøper du registreringshefte kan du logge deg inn på en nettside via smarttelefon hvor all infoen ligger – https://kjentmannsmerket.app Kode for innlogging finnes i registreringshefte.
SALG AV REGISTRERINGSHEFTE
Registreringshefte kr 250,-
Registreringskort kr 100,-
Kan kjøpes på flere stder men bl.a. på:
Bremseth Sport
• Scandic Stiklestad
•Nava Sport (Boby’n)
Kilde: Verdal Idrettsråd

TURFORSLAG:

Bilde av kanon på Bergugleberget som er en del av Værdalske Befestninger

FOR BARNEFAMILIEN: Bergugleberget – tur nr. 36
Veibeskrivelse: Kjør Fv. 72 Jamtlandsvegen – ta av mot Tromsdalen. Kjør 1,3 km. til du passerer elva Trongdøla. Parkering på venstre side like etter brua.
Turbeskrivelse: 3,2 km t/r. Gradering: Lett. Følg godt merket sti oppover i skogen mot de gamle kanonstillingene som er en del av De Værdalske befestninger. Her er det fremkommelig med barnevogn -selv om stien er ujevn med mye røtter. Dette er en veldig barnevennlig tur og en fin anledning til å fortelle historien om hvordan forsvaret fungerte i «gamle dager» Det er infotavler både ved start og på vei opp som forteller historien.

FOR MOSJONISTEN: Kvinnfjellet – tur nr. 14 – Veibeskrivelse: Kjør Fv 72 Jamtlandsvegen til Lysthaugen. Ta av til høyre til boligfelt rett etter gangbroa som går over vegen og hold til høyre. Ta av neste til venstre mot Lavamoen. Veien er merket med turskilt. Følg veien til enden der det er stor parkeringsplass. Infotavle ved parkering. Turbeskrivelse: 7,5 km. t/r. Middels tur. Turen er og godt merket. Når du kommer på toppen kan du se «hele» Verdal og deler av Levanger. Det er et flott utkikkspunkt. Er du der på våren før åkrene spirer kan du tydelig se sporene etter Værdalsraset. Hvert år natt til 18. mai (kl. 24.00) er det minnemarkering for Værdalsraset med vardebrenning.

FOR DEN HISTIORIEINTERESSERTE: Malså gruver – Tur nr. 5 – Fra Verdal sentrum, kjør FV 757 forbi Vuku til Volden. Sving her til venstre og følg skilting til Malså gruver. Parkering på snuplass i vegenden. Infotavle ved parkering. Bomvei hvor du kan betale med vipps. Turbeskrivelse: 3,8 km t/r Gradering: Enkel. Veldig enkel tur da driftsvegen fra gruvetida følges helt frem til anlegget. Klippetang ved en stor gapahuk der det er bålmuligheter inne hvis det dårlig vær. Mange kulturhistoriske minner i området.

FOR TOPPTURENTUSIASTEN: Hermannsnasa – tur nr. 18
Veibeskrivelse: Kjør FV 72 Jamtlandsvegen mot Sul. Ca. 1,2 km etter Vaterholmen bru, er det parkering ved munningen av Kleivdalen, ved hengebrua som fører over til De Værdalske befestninger.. Infotavle ved parkering.
Turbeskrivelse: 21 km t/r. Gradering: Krevende. Følg Karl Johans veg opp Kleivdalen til trebrua som krysser over bekken (brunr. 2) Ta av vegen til høyre like etter brua og følg stien som går ganske bratt opp bakkene. Følg skilt og rødmerking videre til over tregrensa. Snart ser du Hermannssnasa i det fjerne. Når du nærmer deg oppunder selve toppen ser du en ny merking og en infotavle der du har valgmuligheter til å gå rett opp eller gå videre til sørenden av fjellet og opp. Litt bratt med en gang hvis du tar rett opp, men det er den beste leia. Begge turene er merket.

FOR MIDTPUNKTINTERESSERTE: Verdal geografiske midtpunkt – tur nr. 44
Veibeskrivelse: Fra Verdal sentrum følg FV 757 forbi Vuku og Volden. Følg fortsatt Helgådalsvegen til avkjørsel ved Ørtugen. På melkerampa finner du de første skiltene som viser mot parkering. Følg deretter skilter til parkering på veien opp mot Melen. Bruk parkeringsplassen og ikke parker langs veien videre mot Melen. Infotavle ved parkering.
Turbeskrivelse: 11,6 km t/r Gradering: Krevende. Fra parkeringa følg vei oppover mot gården. Ca. 600 meter etter parkering, ta av sti til venstre i skogen. Fin og tydelig sti opp bakkene frem forbi Melavollen og videre bru over Heståa. Deretter blir det brattere oppover mot Hyllfjellet. 2,5 km før toppen av Hyllfjellet er skilting til høyre og det er bare 600 meter slakt opp til midtpunktet. Hele turen er merket etter det nasjonale skilt og merkeprogram med turskilter og røde merker.

FINN FLERE TURFORSLAG HOS ut.no
Verdal Kommune har laget 6 turforslag «for alle» Disse finner du beskrevet på ut.no
Søk på «tur for alle Verdal»